Ćwiczenie dodatkowe 1

Otwórz portal Gdańsk w liczbach (www.gdansk.pl/gdanskwliczbach) i przeanalizuj udostępnione tam dane. Opisz techniki, które zastosowano do wizualizacji danych.

FilmBazy danych. Łączenie tabel w arkuszu Excel

Film prezentuje krok po kroku, jak łączyć tabele bazodanowe w arkuszu kalkulacyjnym Microsoft Excel.

Ćwiczenie dodatkowe 1

Zaprojektuj formularz na stronę, za pomocą którego przeprowadzisz badanie na temat korzystania z bezpłatnych hotspotów w twojej okolicy.

FilmBazy danych. Wprowadzenie

Film stanowi wprowadzenie do baz danych – prezentuje podstawowe pojęcia związane z bazami danych.

laptop z segregatorami @ koya979/Shutterstock.com, segregatory @ DenisNata/ Shutterstock.com, młodzież @ Volha Hlinskaya/Shutterstock.com, biblioteka cyfrowa @ Jul_g/Shutterstock.com

Ćwiczenie dodatkowe 1

Przeanalizuj informacje zestawione w portalu Otwarte dane w Gdańsku (www.gdansk.pl/otwarte-dane) i wskaż pięć zbiorów danych, które zainteresowały cię i są dostępne do pobrania.

Ćwiczenie dodatkowe 2

Otwórz serwis prezentujący otwarte dane miasta Gdańsk (www.gdansk.pl/otwarte-dane). W kategorii Urząd miejski znajdziesz dane dotyczące gdańskiej sieci bezpłatnych hotspotów. W tabeli znajdują się adresy poszczególnych punktów dostępowych. Dane dla poszczególnych miesięcy prezentują wykorzystanie hotspotów w roku 2020 i latach wcześniejszych. Przyjrzyj się tym danym i zaprojektuj bazę danych złożoną z dwóch tabel, którą można przygotować na podstawie tego zbioru. Zaproponuj pięć pytań i opisz strukturę tabel.

Pytania quizoweProjektowanie relacyjnej bazy danych

Twój wynik to: /3
  • Jak można powiązać tabele w relacyjnej bazie danych?
  • Czym jest baza danych?
  • Co jest istotne dla efektywnego systemu bazodanowego w procesie projektowania bazy danych?

Ćwiczenie dodatkowe 2

Zaimportuj dane do tabeli przygotowanej w ramach ćwiczenia dodatkowego 2 z lekcji 14 i przeprowadź analizę danych dla wybranego okresu, np. grudnia 2020. Znajdź odpowiedź na następujące pytania:

  • Z którego hotspotu korzystało najwięcej użytkowników?
  • Z którego hotspotu korzystało najmniej użytkowników?
  • Jaki był największy transfer przychodzący?
  • Jaka była największa różnica między transferem przychodzącym i wychodzącym?

Pytania quizowePozyskiwanie i przetwarzanie danych

Twój wynik to: /3
  • Do czego służą formularze?
  • Czym jest formularz?
  • Czym jest filtrowanie?

Ćwiczenie dodatkowe 1

Wykorzystaj dane z ćwiczenia dodatkowego 2 z lekcji 15. Połącz tabele dla dwóch różnych okresów: miesiąca wakacyjnego (np. lipca) i zimowego (np. grudnia).

Ćwiczenie dodatkowe 2

Na podstawie tabel z ćwiczenia dodatkowego 1 porównaj oba okresy – gdzie i kiedy były największe zmiany.

Pytania quizoweŁączenie tabel i tworzenie raportów

Twój wynik to: /3
  • W jakim celu stosuje się grupowanie danych?
  • W jakim celu łączy się dane z dwóch tabel w bazach danych?
  • Co się dzieje podczas importu w Power Query?

Ćwiczenie dodatkowe 2

Wykorzystaj dane z ćwiczenia dodatkowego 2 z lekcji 16 i przygotuj wykres przestawny, na którym będzie przedstawiona liczba użytkowników hotspota w wybranym miesiącu w podziale na zakresy liczbowe.

Pytania quizoweInteraktywne raporty

Twój wynik to: /3
  • Co umożliwiają fragmentatory?
  • Co to jest tabela przestawna i jakie funkcje spełnia w kontekście raportowania
    i analizy danych?
  • Skąd czerpie się dane do wykresów przestawnych?

QuizBazy danych

Twój wynik to: /10
  • Dane do bazy można
  • Podczas tworzenia powiązań między tabelami
  • Wskaż możliwe typy relacji w bazie danych.
  • Relacyjna baza danych może zawierać
  • Rekord w bazie danych to
  • Czym jest pole w bazie danych?
  • Redundancja to
  • Klucz
  • Jak można zdefiniować bazę danych?
  • Wskaż przykłady baz danych.